3.02.2011

BAYKUŞ YASTIK YAPILIŞI


Nihayet baykuş yastıklarıma da sıra geldi. Bilgeliğin, lanet ve uğursuzluğun, sanatın sembolü, Harry Potter'ın biricik yol arkadaşı ve diğer büyücülerin e-mail yerine kullandıkları iletişim aracı baykuş!

Biraz korkunçlar bu gamlı baykuşlar ama yine de yapmadan duramıyorum. Niyetim günün birinde 300 baykuş sayısına ulaşmak. Böylece isteyen herkese kasılmadan "aa tabi istediğini seç al" diyebilmek ve hala elimde istediğimden fazla baykuşumun kalması. Demek istediğim şu ki, birşeyler yapıp dağıtmayı sevdiğim kadar yaptıklarımı hep karşımda görmekten de keyif alıyorum. Zaten hayatım duvarları bu ve bunun gibi yüzlerce ikilemden ilmek ilmek işlenmiş içinden çıkılmaz bir hapisane gibi. Her neyse, bunalıma girmeden hemen baykuşların yapılışına geçelim. Önce malzemeler:


Standart dikiş malzemeleri makas, uygun renklerde iplik, iğnelik falan. Kenardaki basmalı kalemi, kalıplarımı kumaşın üzerine geçirmek için kullanıyorum. 7B uçlu olduğu için daha yumuşak ve kalın çiziyor.

Aşağıdakiler de kalıplarım.

Baykuşun kalıplarını kendim çizdim, dolayısıyla bunları Gözüpek Cadılar'dan başka internette herhangi bir yerde bulamazsınız. Ama çok da zor bir iş değil. Bir gövde parçası, bir göbek parçası, iki göz yuvarlağı, iki göz akı yuvarlağı, iki iris yuvarlağı ve baklava dilimine benzer şekilde bir burun.

Şimdi de kumaşlar:

Siyah, beyaz ve sarı olanlar keçe (levha gibi duran kalın keçelerden değil, bayağı ince keçeler bunlar), desenli mor kumaş göbek kısmı için, alttaki eflatun kumaş ise gövde kısmı için. Uygun kalıpları kumaşın üzerine koyup 7B kalemimizle güzelce çiziyoruz.

İşte gövde kısmının eflatun kumaşa çizilmiş hali (biraz gözlerinizi kısarak bakarsanız görürsünüz):


Diğer bütün parçalar tek kat kumaştan (ya da keçeden) kesilirken, gövde parçası haliylen iki kat kumaştan kesiliyor.

Aşağıda tüm kesilmiş parçalar:



Dikdörtgen kısımlar nereden çıktı, kalıplarda yoktu derseniz, demeyin. Dikdörtgen bir parçayı kalıp kullanmadan kesip çıkaracak yeteneğe sahibim neyse ki. Bu parçalar kaş için kullanılacak. Yukarıda alttaki çift kat eflatun kumaş üzerinde gövde çizili, ama kenarlarını kesmedim çünkü en son kesicem. Göbek ve diğer parçalar hazır gördüğünüz gibi. Göbek parçası ince kumaştan olduğu ve iplik bıraktığı için, kalıbın çizim yerinden içeri katlayıp teğelledim ve de gövde kumaşı üzerinde dikeceğim yere iğneledim. Bunu yapmak biraz zor oldu tabi çünkü çizgili kısım arka taraftaydı. Çizgi yerlerinden iğnelerseniz arkasını çevirince göbek kısmını oturtacak yeri az çok hesaplayabilirsiniz. Sonra da coğrafya dersinde harita çizdiğimiz yıllardan beri kullandığımız çok kıymetli ışığa tutma / cama yaslama yöntemini kullanarak cuk diye oturtmuşum vallahi aferim bana şeklinde bir ego patlaması yaşayabilirsiniz.


Parçaların dikilmemiş ama yerli yerine oturtulmuş hali:

Ve huzurlarınızda o muhteşem alet! (bkz. alet işler, el övünür)

Şimdi, dikiş aşamasında önce gövdenin üzerine göbek kısmını dikiyoruz, sonra renkli yuvarlak keçeleri (göz yuvarı) önce iğneleyip, sonra yerlerine dikiyoruz. Sonra bunun üzerine beyaz keçeyi, yani göz akını dikiyoruz, ardından irisleri ve nihayet kaşları dikiyoruz. Tabi bunu yaparken sürekli ipliklerimizi değiştiriyoruz ki renkler uygun olsun. Sonunda gövdeyi de dikip baykuşumuzu ters yüz ediyoruz. Bunu gövdeyi dikerken alt kısmında bıraktığımız açıklığa borçluyuz tabii. Ayrıca gövdeyi dikerken gözlü göbekli kısımların dışta değil içte kalmasına da dikkat ediyoruz. Sizi küçümsediğim için çocuğa anlatır gibi anlattığımı düşünmeyin, ben bu alıkça hataların hepsini yaptım. İşte ters çevrilmiş baykuşum alttaki açık kısımdan elyafla dolduruluyor. (Bu arada önceki fotoğraflardaki baykuşla bu baykuşun aynı olmadığının ben de farkındayım, nasıl oldu onu anlamadım.)

Aşağıda da baykuş yastığımızın son halini görüyorsunuz. Maalesef son hali bu şekilde çünkü elyafım bitti ve elyaf çok pahalı bişi (ya da üst sokaktaki yorgancı üşengeçliğimi beni kazıklayarak cezalandırıyor). Dolayısıyla baykuşumun kıçını hala kapatamadım.



Sizin elyafınız yeterse, tıka basa doldurun, dışarıdan dikişle alt tarafı kapatın ve uğursuz kuşunuzun hayrını görün!

11 yorum:

Meryemce dedi ki...

baykuşlar çok güzel olmuş fakat biraz asasbiler galiba.:)ellerinize sağlık.

Fatma'nın Hobileri :) dedi ki...

ellerinize sağlık biraz çatık kaşlılar ama olsun ben her baykuşu severim :)

necla dedi ki...

çok güzel anlattmışsınız...denesem mi acaba..

simgus design dedi ki...

Harika olmuş,ellerinize sağlık.Hatta BA-YIL-DIM.

zeynep dedi ki...

çok güzeller, hakikaten insanın yapası geliyor ve nasıl olacak ki acaba derken bir de tarifini vermenizle iyice tadından yenmez olmuş durumdalar. başka hayvancıklar da yapılır ki hem böyle:)

hanımanne dedi ki...

ellerine sağlık baykuş hastalığım vardır benim de çok şirin ler çatık kaşla baksalarda:) banada beklerim takibe aldım sizi sevgiler:)

d e m e t dedi ki...

@uysalanne, teşekkürler yorumun için, takipteyim little miss doctor :)

d e m e t dedi ki...

güzel yorumlar için teşekkür ederim diğer herkese :)

piano piano bacaksiz dedi ki...

selam,

baykuşlar çok güzel niyetlendik ellerimizde kağıt kalem kalıp çıkarmaya ama boyutlarını kestiremedik az çok ölçü verebilirseniz bence harika olabilir :)

Unknown dedi ki...

süper... bayıldım bu baykuşlara!

Unknown dedi ki...

Baykuşa değil de anlatma şekline bayıldım. Çok samimi ve esprili bir dille anlatmışsın, gergin iş günümde rastlantı eseri karşılaşıp okudum ve bana kahkaha attırdın, sağolasın...